Mediální skupina MAFRA se připravuje na budoucnost bez cookies třetích stran. Jako první otestovala Czech Ad ID, unikátní řešení pro optimalizaci online kampaní.

  10:07

Mediální skupina MAFRA, ve spolupráci se sdružením Czech Publisher Exchange (CPEx)*, jako první s úspěchem prověřila použití technologie Czech Ad ID - nového řešení pro efektivní cílení a řízení inzertních online aktivit napříč českým trhem. Jedná se o výsledek společné iniciativy CPEx a společnosti Seznam.cz, a.s. reagující na avízované ukončení podpory cookies třetích stran v celosvětově nejrozšířenějším prohlížeči Google Chrome. Právě ty dosud hrají důležitou roli při cílení, správě a optimalizaci reklamních kampaní. Na domácím trhu se do systému Czech Ad ID mohou zapojit vydavatelé, agentury i samotní inzerenti.

Czech Ad ID by se měl stát novým jednotným standardem pro cílení reklam v českém online prostředí. Funguje na principu vytvoření unikátního identifikátoru, například s využitím e-mailu uživatele, který je následně převeden na šifrované ID. Velký důraz při přípravě Czech Ad ID je kladen na ochranu osobních údajů a využití pseudonymizace. Výhodou pro inzerenty je možnost cílení na přihlášené uživatele, monetizace reklamního prostoru a kontrola nad daty zůstává na straně vydavatele.

„Czech Ad ID představuje standardizované řešení, které získá na významu po ukončení podpory cookies třetích stran v prohlížečích. Vedle mnoha jiných inovací, kterým se věnujeme, jsme se proto rádi podíleli i na vzniku této užitečné technologie určené pro český online trh a nyní už probíhá implementace Czech Ad ID do aktivní nabídky v rámci produktového portfolia MAFRA,“ uvedl Petr Kabrna, ředitel skupiny produktů mediální skupiny MAFRA.

Přestože přihlášení uživatelé v místním internetovém prostředí aktuálně představují menšinu, výsledek testu provedeného na prohlížečích Safari a Firefox potvrdil, že s pomocí technologie Czech Ad ID lze v prostředí bez plné podpory cookies třetích stran (3PC) zacílit na přihlášené uživatele, nakoupit imprese i efektivně řídit frekvenci kampaní.

Další možnosti cílení kampaní v „cookieless“ prostředí

Mediální skupina MAFRA, kromě vývoje a testování nového způsobu cílení pomocí Czech Ad ID, využívá celosvětově rozšířený standard ID5 - identifikátor, který nevyžaduje e-mail uživatele, a pomůže tak docílit bez 3PC lepších výsledků i v případě uživatelů bez registrace.

Dalším řešením, které by mělo rozšířit možnosti cílení v tzv. „cookieless“ světě, je klasifikace obsahu dle Content Taxonomy od konsorcia IAB Tech Lab. Jedná se o kontextové cílení, které funguje na bázi mezinárodně uznávané kategorizace. Každý článek v rámci online portfolia MAFRA je pomocí speciálního enginu zařazen do jedné, či více z mnoha kategorií.

„Věříme, že po ukončení cookies třetích stran dojde k renesanci kontextového cílení. Proto jsme se rozhodli využít automatizované obsahové tagy a algoritmy, které pracují s analýzou přirozeného jazyka, syntaktickými strukturami a umožňují tak velmi přesně klasifikovat a zařadit náš obsah podle zmiňované taxonomie. Našim klientům díky tomu můžeme nabídnout relevantnější kontextové cílení a v rámci přednastavených brand safety kategorií také zajistit maximální ochranu před spojením s nevhodným obsahem,“ dodává Pavel Vondrášek, obchodní ředitel pro online mediální skupiny MAFRA.

*Poznámka: Členy Czech Publisher Exchange (CPEx) jsou vydavatelské domy MAFRA, Czech News Center, Vltava Labe Media a Economia.